tiistai 11. marraskuuta 2014

Nyt ollaan mindelo capo verde

Tänään klo 15.15utc aikaa saavuttiin tänne mindelo marinaan. Matkaa kertyi 826 merimailia, matka kesti 7vrk 2h 30 min. Tulin marinaan koska halusin turvalliseen paikkaan en oikein luota tuohon ankkuripaikkaan josta olen kuullut kaikenlaista huonoja uutisia. Ja saan myös hitsattua targakaaren kiinnityksen sauma aukesi kun muutaman kerran aalto kaatui päälle. Mutta muuten matka meni ihan hyvin ei ainakaan muuta mennyt rikki. Huomenna viranomais kierros. Tänään lepoa ja suihkussa käynti .

12 kommenttia:

  1. Hyvä poikani, lepää kunnolla ennenkuin jatkat matkaa!
    Suojelusenkeleitä äiti

    VastaaPoista
  2. Onneksi olkoon. Jo tähänastisella suorituksella voit kevyesti kutsua itseäsi valtameripurjehtijaksi. Hienoa seuralla reissua täältä räntäsateen keskeltä.

    VastaaPoista
  3. Mahtava homma.tsemppiä ja lepää kunnol ennen kun jatkat. T pete

    VastaaPoista
  4. Hienoa Markus! Lepäile ja nauti uudesta paikasta!
    Siunausterveisin Airi-täti

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mitä kieltä Cap Verdellä puhutaan? Millaisia havaintoja olet tehnyt paikasta? Onko hyvä vai huono kohde jos ite päättäisin joskus käydä? t. Maucca

      Poista
  5. Koko targakaaresi vaikuttaa varsin huteralta; turhaa korkeutta, joka edesauttaa veneen heilumista/kallistumista ja pitkänä ”vipuvartena” on kiinnityksiltään merenkäynnissä kovassa rasituksessa koska veneesi on suht kapea. Mielestäni kannattaisi ehdottomasti madaltaa kaarta mahdollisimman alas. Jos koko rakennelma jossain heilahduksessa menee kaikkineen mereen, ei onneksi ole sinänsä mikään katastrofi!
    ”Ylimääräistä” heilumista aiheuttavat varmaankin myös veneen kokoon nähden hurja määrä kanistereita (massaa) kannella.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Fysiikan lakien lukaan sekä korkea targakaari että massa kannella vahentää heilumista.

      Toki painopisteen nosto tekee veneestä periaatteessa epävakaamman, mutta noin painavassa veneessä muutamalla kanisterilla ei ole mitään käytännön vaikutusta.

      Poista
    2. Veneen ominaisuudet suunnitellaan tiettyjen massa- ym stabiliteettitekijöiden suhteen, pienetkin poikkeamiset niistä voivat muuttaa purjehdusominaisuuksia (huonommiksi) yllättävänkin paljon; mitä pienempi vene sitä tärkeämpää. Fyysikoista en tiedä, mutta purjehtijoille tuttuja asioita!

      Poista
    3. Kanisterit on vähentäneet rullaamista rullaa huomattavasti rauhallisemmin

      Poista
  6. Jess! Mahtis homma! Mittailin silmämäärällä, että n. nelinkertainen matka on edessä
    isoon ylitykseen, verrattuna Cruz - Verde. Oonko oikeassa?
    Huomaan, että Äitis kehottaa ottamaan lunkisti - Verdellä lepoa! Samoin!
    -Jukka

    VastaaPoista
  7. Hyvä tietää että olet Cape Verdessä.

    VastaaPoista